Leurda

allium95
Despre leurda am aflat acum cativa ani cand am fost intro primavara la tara, in Banat.Localnicii mergeau in padure sa culeaga aceste frunze de forma lunguiata care sunt bune de mancat doar in aceasta perioada a primaverii.Se pot manca crude, dar si in diferite mancaruri, ei preferand sa le prajeasca in tigaie alaturi de cateva oua.Mai tarziu am aflat ca leurda e si un leac natural  care scade colesterolul si tensiunea.

Leurda (usturoiul salbatic) este o planta perena care creste in umezeala padurilor, in locuri umbroase. Are radacina asemanatoare unei cepe si tulpini inalte de 15 pana la 40 cm care poarta frunze mari, stralucitoare, de forma ascutita si culoare verde proaspat. Din aprilie pana in iunie are flori albe, caracterizate de o aroma de usturoi. Planta are seminte negre si se inmulteste prin polenizare.
Leurda nu necesita cultivare, are nevoie doar de o locatie umbroasa, preferabil sub copaci, si va creste singura. Se dezvolta cel mai bine in soluri umede, desi se acomodeaza si acolo unde solul este foarte umed doar iarna. Cand are conditii propice va forma un adevarat covor si poate fi destul de invaziva, avand tendinta de a se raspandi peste tot. Leurda incepe sa se dezvolte de la mijlocul pana la sfarsitul iernii, infloreste primavara si moare in mijlocul verii, ceea ce permite altor plante sa creasca in acelasi spatiu.Asemanator cu usturoiul, dar mai putin puternic si cu o aroma de arpagic.
large-wild-garlic-34Frunzele trebuiesc recoltate inainte ca planta sa infloreasca. Bulbul, mult mai mic decat cel al usturoiului, este rareori folosit.Frunzele au un gust delicios crude sau gatite, cu o aroma de usturoi, mai blande decat usturoiul si cuisoarele, si dau o aroma intr-adevar distincta salatelor pe timp de iarna. Sunt folosite la asezonarea supelor, tocanelor, salatelor si pot fi utilizate chiar si in loc de spanac.
wildgarlic2Florile au aroma mai puternica decat frunzele, in cantitati mici fiind un element decorativ valoros pentru salate, carora le imbunatateste gustul si buchetul.
Bulbul poate fi si el mancat crud sau gatit si poate fi recoltat pe toata durata anului, desi este mai bun cand planta hiberneaza, adica intre iulie si ianuarie. Are o aroma puternica de usturoi, desi este mai mic si mai greu de folosit. Daca este recoltat in iunie-iulie, poate fi pastrat cel putin 6 luni.

Leurda este folosita in bucataria europeana, dar, neputand fi cultivata, nu a castigat o mare importanta. Primavara, frunzele sunt culese si folosite crude pentru a aromatiza branza, supele si sosurile.
Frunzele uscate au un miros slab si pot fi folosite in cantitati mari. Se pot conserva mai bine preparate intr-un sos ca pesto (vezi BUSUIOC) sau prin congelare.
Leurda nu trebuie fiarta, ci utilizata doar cruda, frunzele fiind amestecate exact inainte ca mancarea sa fie servita. Altfel, cea mai mare parte a aromei se pierde, parfumand aerul din bucatarie si nu mancarea.
In Germania si in restul Europei centrale, leurda a castigat multa popularitate in ultimii ani.
sursa

Leurda, planta purifianta a primaverii.Proprietatile leurdei o recomanda drept un excelent purificator general al organismului si un tonifiant remarcabil al sistemului imunitar. Substantele active continute de leurda ajuta la dilatarea vaselor de sange si la reglarea tensiunii arteriale. De asemenea, leurda are un efect remarcabil asupra sistemului nervos, ajutand la vindecarea starilor depresive si la eliminarea starilor de neliniste si nervozitate.

31 Responses to Leurda

  1. octavpelin spune:

    Gabi,la noi leurda este cunoscuta ca ciolomac(usturoi salbatic),este foarte buna potiface salata,mancare ,precum faci spanacul sauurzicile si este foarte sanatoasa pentru organism,la voi a aparut? ,o seara frumoasa :)

  2. Tavi,habar n-am pe unde creste leurda la noi.Mi-ar placea sa stiu si sa merg cu ai mei intro duminica (cat nu e prea tarziu) si sa culeg cat mai multe frunze . :)
    O saptamana mai buna!
    gabi.

  3. Ramona spune:

    Eu am vazut prin Bucegi, coborand de la cota 1400 spre Sinaia, la telegondola si in Baiului, intre Posada si Comarnic.

  4. N-am vazut niciodata leurda in padure,dar am avut de cateva ori frunze de leurda pe care le-am mancat cu placere.
    Multumesc,poate ca le va fi de folos aceasta informatie celor care merg prin munti.

  5. leurda spune:

    veniti la cotosmeanu judetul valcea mai multe detali pe harta valcii(roesti)

  6. Multumim pentru informatie.Poate ca am veni pe acolo, dar e cam departe !

  7. mihai spune:

    leurda zis salamas in zona brasovului .poate fi intilnit in paduri ,vai umede ,pe linga cursul apei,in paduri de fag mai ales.apare in martie in padurile de pe DN1 inainte de bucuresti,in aprilie in zona buzaului si in zona brasovului si e bun de mincat pina cind frunzele ingalbenesc .omleta cu slanina si leurda este un delicates in zona noastra.

  8. Va multumesc pentru informatii.Poate ca si la noi in paduri se gaseste, dar nu prea umblam prin natura.Oricum, pe cine am intrebat de la tara, nu stia de aceasta planta.
    ce buna e omleta de care vorbiti! :)

  9. Pingback: Usturoiul, pro sau contra? | Aici, Sonia Lorena

  10. Pingback: Usturoiul, pro sau contra? | Blogul Monicai Marinescu

  11. Anonim spune:

    leurda se gaseste si in padurile din delta dunari pentru ca acolo e foarte multa apa si am antalnit leurda dar nu stiam despre ea ,din cite am auzit este f bn si pentru vedere

  12. Nu am vazut leurda decat gata culeasa.Nu am stiut ca e bune si pentru vedere.Cu atat mai mult ar trebui sa mancam leurda.

  13. dora spune:

    Ce bucuroasa sunt cam obtinut aceste informatii.Eu cutreier padurea mai ales pt.ciuperci,menta si sunatoare.Leurda am cumparat din piata si o tin in congelator.

    Acum cand ies cu cainele ma pun pe cautate.

  14. Sper sa gasiti leurda cat mai repede.Eu n-am gasit niciodata, nici nu mai faciesiri.Nici nu stiu daca voi mai primi vreodata o plasa plina cu leurda. :)

  15. Rapsodia spune:

    Buna ziua! Am scris si eu ceva despre leurda si as vrea sa va intreb inainte de a posta :Imi permiteti ,va rog sa folosesc cateva din pozele postarii dvs ca imi plac fantastic de mult?! Leurda este o planta pe care am descoperit-o cu ajutorul tatalui meu.Era de vanzare intr-un catalog de plante si ma fascinase ca imagine ,iar el mi-a povestit in mare ce proprietati are ,si cum o consuma cand era copil.Se gaseste in zona Munteniei unde suntem noi, prin paduri.
    Felicitari pentru blog si astept raspunsul dvs.

  16. Buna ziua!
    va multumesc pentru aprecieri si va felicit ca ati ales sa scrieti despre leurdaa.
    Puteti lua toate pozele de aici, sunt gasite de mine pe internet, nu-mi apartin.
    va multumesc si ca mi-ati cerut permisiunea sa folositi pozele, e ceva raar.
    Succes!

  17. unick spune:

    Azi am cumparat prima data în acest an leurda , de la Doamna de la Piata (singura care o aduce la noi în Satu-Mare) si de-abia astept sa manânc o salata dupa cum urmeaza : o legatura de leurda , o rosie dresing (sare+zahar+otet+apa) , câteva cubulete de telemea si nitel ulei de floarea soarelui nerafinat…mmm da ce buna-i….

  18. Abia astept sa primesc si eu leurda de la tara.
    Pofta buna!

  19. maxie spune:

    Vezi ca leurda si usturoiul salbatic sunt plante complet diferite, chiar daca sunt amandoua din genul Allium sp. Leurda are frunzele late (ce aia aratat tu in poza), usturoiul salbatic are frunzele subtiri si lungi (ca usturoiul, deh) si floarea violeta-mov (nu alba).
    Sa n-o iei personal: documenteaza-te bine inainte sa scrii un articol despre plante, multe pot fi confundate usor, diferenta dintre una comestibila si una toxica poate fi foarte mica. In acest caz norocul e ca ambele sunt (oarecum) comestibile.

  20. Multumesc pentru informatie.Chestia cu usturoiul salbatic am scris-o de la mine pentru a-i face sa inteleaga pe cei care trec pe-aici ca leurda seamana la gust cu usturoiul.

  21. Pingback: Urzici, leurda si alte buruieni « eco-notes

  22. constantinv spune:

    Azi am cumparat- intamplator!- leurda din piata; cel putin asa zicea vanzatorul. Auzisem de ea dar nu am aflat amanunte. Si nici nu am dat cautare pe net…
    Intreband la ce se foloseste mi-a zis ca este usturoi salbatic. Practic erau niste bulbi de culoare alba cu firave tulpini de aceeasi culoare.
    Iar daca maxie spune ca exista diferenta dintre cele doua plante ar fi bine sa ne dea mai multe amanunte: cultivare, conservare, etc.

  23. costy din cernica spune:

    in padurea cernica creste , dupa manastire pe stanga se afla padurea, trebuie doar sa mergi cam 1 km in padure si vei da de ea. creste in palcuri mari, deja am adunat frunze de leurda, mai dureaza aproximativ o luna si nu va mai fi buna, pt ca va inflori si se amareste frunza.spor la cules, si in cazul in care va rataciti in padure mergeti catre soare si veti iesi la sosea[dj 301]bucuresti-cernica

  24. Ovidiu spune:

    unick, iti aduc eu cata leurda vrei daca esti din SM. In fiecare primavara merg in codru dupa leurda. Stiu niste locuri in care odata ajuns, nu-ti mai vine sa pleci. E o frumusete nebanuita campul cu leurda din padure si leurda este o planta pe care eu abia o astept in fiecare primavara. Trimite un mail la roard65@yahoo.com

  25. Nica spune:

    Nu stiu daca nu cumva maxie confunda lucrurile aici. Leurda este acelasi lucru cu usturoiul salbatic si este planta din fotografiile de mai sus. Eu stiu pentru ca am mancat si o cunosc de multi ani.

  26. delia spune:

    leurda se gaseste in orice padurice suficient de deasa sa-i ofere conditiile prielnice (umiditate si intuneric)…eu sunt din moldova dar am gasit si la marginea bucurestiului …pacat ca e post ca as fi mancat o placinta cu branza si leurda.pofta buna:)

  27. Mariana Aristide spune:

    Vreau sa consev leurda si nu stiu daca sa o oparesc putin sau sa o pun neoparita in congelator?

  28. dragos spune:

    in nici un caz oparita

  29. Pasy spune:

    Minunat articolul si pozele sunt absolut superbe, Tocmai ce cautam informatii despre leurda, nu stiam nici cum arata :) da am citit ca e bestiala :) multumesc mult de tot :)

    Cat despre conservare, in congelator si oparita isi pierde proprietatiile, ca aproape toate verziturile, spre ex. patrunjelul, ceea ce ramane e slabut de tot, dar iaca am dat de alta metoda si o impartasesc cu voi:

    Leurda la borcan
    Ingrediente
    5-6 legaturi leurda, 3 linguri miez de nuca, ulei de masline, sare grunjoasa(eu prefer sare de mare ca e mai sanatoasa)
    Mod de preparare
    Leurda foarte proaspata se spala frunza cu frunza si se pune la scurs si la uscat. Miezul de nuca se alege bine si se marunteste cu sucitorul de aluat, cat sa nu fie prea marunt. Leurda uscata foarte bine se taie marunt si se amesteca bine cu sare grunjoasa si cu miezul de nuca pisat. Se introduce totul in borcan si se taseaza cu degetele sau cu o lingura. Cand s-a umplut borcanul, se pune ulei de masline extravirgin pe deasupra si se inchide borcanul ermetic. Daca sunt inchise bine, borcanele rezista pana iarna.

    Sa aveti zile senine si pline de iubire :x

  30. dan spune:

    as intreba daca leurda este comestibila dupa ce a inflorit ?( am ajuns prea tirziu la cules )

  31. Mariana Aristide spune:

    Buna ziua tuturor, pentru SUPRAVIETUITOR si pentru cei doritori va pot trimite bulbi de leurda daca aveti un loc unde sa o plantati, am facut si eu reteta de mai sus dar mi-a iesit prea sarata in 2013 o sa fiu foarte atenta la cata sare pun si o sa folosesc sare roz de Himalaia…

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 56 other followers