10 ani de la eclipsa totala de soare vizibilă în România

Solar_eclips_1999Solar_eclips_1999_6Solar_eclips_1999_7Total_solar_eclipse_1999

In 11 august 1999 a avut loc ultima eclipsă totală de Soare din secolul XX vizibilă în România. Bucureşti a fost singura capitală europeană situată pe linia centrală a benzii de totalitate si s-a aflat în zona de maximum la 14:07, ora locală.

Imi amintesc foarte bine de aceasta zi importanta pentru care ne-am pregatit din timp.Am cumparat ochelari speciali pentru eclipsa si am mai avut o pereche de ochelari speciali folositi de sudori. Copiii erau la tara in vacanta iar noi ne-am luat cateva zile de concediu pe care le-am petrecut tot la tara.Asadar am fost cu totii acolo in data de 11 august.Am urmarit cu emotie cum se intuneca in miezul zilei si ne-am cam necajit deoarece cerul era destul de innorat.
Sonnenfinsternis_1999-08-11_1Sonnenfinsternis_1999-08-11_2
Totusi,am reusit sa vedem fazele eclipsei.Tin minte ca gainile si cocosii au inceput sa cotcodaceasca foarte tare,cred ca nu intelegeau de ce s-a facut noapte asa de devreme!
In pragul mileniului trei, la 11 august 1999 am fost martorii unui eveniment astronomic de exceptie:eclipsa totala de soare.
Prin eclipsa se intelege fenomenul prin care un astru fara lumina proprie,intrand in conul de umbra al unei planete,este lipsit de lumina soarelui.De exemplu,luna sau satelitii unei planete pot fi eclipsati.Aici avem de-a face cu o lipsire reala de lumina,vizibila din orice punct al globului terestru unde aceste astre se afla deasupra orizontului.
Cind un astru este ascuns vederii noastre de un alt astru,intalnim fenomenul de ocultatie.Astfel,soarele sau stelele pot disparea in spatele discului lunar.Acest fenomen este vizibil numai din anumite puncte ale globului terestru.Impropriu,ocultatia soarelui de catre luna o numim eclipsa de soare,notiunea de ocultatie find folosita numai pentru stele.
Eclipsa de la 11 august 1999 a fost considerata,din mai multe puncte de vedere Eclipsa secolului.Aceasta face parte din categoria eclipselor totale de soare.Teritoriul tarii noastre a fost cuprins de eclipsa totala,orasul Bucuresti fiind singura capitala europeana situata exact pa linia centrala a benzii de totalitate.Ultima eclipsa totala de soare,vizibila de pe teritoriul tarii noastrea avut loc la 15 februarie 1961.Ca o curiozitate, putem aminti faptul ca eclipsele de soare pot fi de trei feluri:
Partiale ,cind discul lunii acopera partial discul soarelui.
Totale ,cind discul lunii acopera in intregime discul soarelui.
Inelare ,cind discul lunii acopera numai regiunea centrala a discului solar.
Eclipsele totale de soare sunt ocazii rare, deosebite pentru aprofundarea studiului atmosferei solare exterioare,cu prilejul lor organizandu-se expeditii stintifice in zonele de vizibilitate,evolutia fenomenelor fiind urmarita cu deosebit interes realizandu-se numeroase filme,fotografii si masuratori astronomice.
Eclipsa a strabatut Europa de la nord-vest pana la sud-est. Ea a traversat mai multe state europene si anume : Anglia, Franta, Germania, Austria, Ungaria, Iugoslavia, Romania, Bulgaria si Turcia. Urmatoarea eclipsa totala de soare vizibila de pe teritoriul tarii noastre va avea loc in anul 2236.
Muntii Paring si Retezat au asigurat cele mai mari inaltimi de pe care s-a putut observa eclipsa;la Mangalia probabilitatea de cer senin a fost de 83%,la cote asemanatoare fiind si pentru Bucuresti,Arad si Timisoara.

eclipsaeclipsa.ROL_2000_1999_reverse

27 Responses to 10 ani de la eclipsa totala de soare vizibilă în România

  1. octavpelin says:

    Gabi,parca a fost ieri ce trecut-au anii ,o seara frumoasa 🙂

  2. Tavi,tin minte si acum de pregatirile pe care le-am facut cu ochelarii pentru toti si ce am simtit cand am vazut ca-n miezul zilei s-a facut noapte. 🙂

  3. Nu am vazut eclipsa ,dar din documentar mi se pare misto.

  4. Eu am vazut-o si as mai vrea sa vad o eclipsa cat mai sunt in viata.

  5. Leo says:

    Dupa cate am inteles urmatoare eclipsa totala de soare vizibila de pe teritoriul Romaniei va fi abia in anul 2236 din pacate!

  6. Costy says:

    Stau in Bucuresti m-am pregatit pt acest eveniment superb .Asa ceva nu vezi decat o singura data in viata ,era atata lume afara de parca era concert toata lumea era fericita tipau ,aplaudau .Din nefericire nu-am apucat sa filmez eram asa fascinat de acest eveniment incat am uitat camera de filmat acasa .Tin minte ca era sa plec si descult afara 🙂 .

  7. Noi am fotografiat, dar n-a iesit poza.

  8. Nesipravietuitor says:

    Nu e adevarat urmatoarea va fi in 2015 totala si va sta luna pe soare 3 ore

  9. Asa o fi, daca zici tu, Nesipravietuitor.

  10. Dan Bobeica says:

    Eu am auzit – din mai multe surse – ca urmatoarea eclipsa totala, vizibila de pe teritoriul tarii noastre, va avea loc in data de 3 septembrie 2081. Iar banda respectiva va traversa tot sudul Romaniei.

  11. Am auzit si eu ca urmatoarea eclipsa totala vizzibila pe teritoriul Romaniei va fi peste multi ani si prea putini dintre cei de-acum vor avea ocazia s-o vada.
    Insa sper ca macar o eclipsa partiala sa mai vad.

  12. Dan Bobeica says:

    Stai linistit, o sa ai parte de ceea ce speri atat in 20 martie 2015 cat si in 21 iunie 2020. Eu inca pastrez ochelarii speciali, de la eclipsa din 11 august 1999. Pe cea partiala din data de 1 august 2008 am ratat-o : nu m-am informat din timp, eram la Brasov si nu aveam la mine ochelarii de eclipsa…

  13. Sper sa mai exist pana atunci.
    Din pacate, nu cred ca mai am ochelarii aceia speciali, totusi n-ar strica sa-i caut sau sa fac chiar eu. 🙂
    Noi am vazut eclipsa din 11 august 1999, desi au fost cativa nori.
    Nu uit ce intuneric s-a facut in miezul zilei si ce agitate erau pasarile.

  14. anonim says:

    sti ceva nu mai intra pe internet sasa nu mai e de varsta ta

    ok?

  15. Stii ceva?batranii ca mine au voie sa intre pe internet si sa scrie pe blog, insa copiii ar trebui sa nu intre pe tot felul de site-uri si nici in retelele de socializare.OK?
    Mai bine invata si fa-ti temele, iar in timpul liber, citeste o carte, fa un sport, plimba-te!

  16. angela says:

    eu m-am nascut pe 12 august 1999 de ma nasteam cu o zi mai devreme

  17. Anonim says:

    am o bagnota k cea de sus…..intreseaza pe cineva?

  18. deleted says:

    bagnota de vanzare ,,
    pt detalii danutz_gelu97@yahoo.com

  19. Poate ca cineva care vede mesajul e interesat sa cumpere bancnota.

  20. interesan says:

    in 11 august 1999 mam nascut pe la ora 14 cand a fost eclipsa si prietena mea s-a nascut in 10 august 1999 ce coincidenta si soarele si prietena mea!!!

  21. interesan says:

    sall,eu mam nascut in 11 august 1999 cand a fost eclipsa de soare pe la ora 14 ce coincidenta

  22. Cred ca voi doi sunteti niste norocosi!
    Intradevar, o coincidenta rar intalnita!

  23. Acum vei tine minte ca in ziua cand te-ai nascut a fost eclipsa totala de soare!

  24. Maysa says:

    Waa Aveam Doi Ani Deja Pe Atunci As Vrea Sa Vad Si Eu O Eclipsa Totala De Soare In Realitate Nu Doar In Documentare …. Sa Speram Ca O Sa Fie Una … Curand 😀 Yer Yer Yer ! ~~„^.^„~~

  25. danydany says:

    face in timpul liber ce vrea, nu ce ii zic altii !!!

  26. diana99 says:

    buna si eu tot pe 11-12 eu m-am nacut exact in timpul eclipsei si sunt insemnata in vata am 3 flori si in spate o luna nu e fain??

  27. diana99 says:

    buna si eu tot atunci…da-mi si mie id u de messs………de unde esti/?

Lasă un răspuns

