Panait Istrati, scriitor român(10 august 1884 — 16 aprilie 1935)

Panait Istrati

Să dai, să dai, iată marea fericire a vieţii. Să dai mai ales la timp, fiecare lucru la vremea lui. Să dai râsul, să dai lacrimile… să-ţi trăieşti aventurile, să-ţi trăieşti durerea… să înhaţi raza de bucurie care fuge, să-ţi arăţi dinţii frumoşi în râsul pe care nişte ochi umezi ţi-l cerşesc, şi apoi să plângi nebuneşte, din toată inima, sătulă de bucurie! Să plângi un timp… şi apoi să râzi!

Cum aţi putea voi bănui câte lumi mişună într-o rază de soare, câte lupte se dau într-o gaură de furnici, câte dureri ascunde o inimă de mamă trudită şi câte daruri se pot naşte într-un suflet de copil!

Să lupţi pentru o idee, să lupţi pentru un sentiment, pentru o patimă sau pentru o nebunie, dar să crezi în ceva şi să lupţi, asta e viaţa. Cine nu simte nevoia unei lupte, nu trăieşte ci vegetează.
Este îngrozitor să n-ai un prieten căruia să-i spui cât eşti de fericit sau de trist.
Artă jalnică! Şi voi, artişti şi prieteni, pe care speram să vă văd într-o zi, arătându-mi din pragul casei voastre cum se făureşte arta şi în ce fel o puneţi în slujba poporului, aflaţi că vă dispreţuiesc în clipa de faţă. Pentru voi mi-am sacrificat nu numai viaţa, care nu preţuieşte mare lucru, ci şi pe aceea a bietei mele mame,- o mamă care se ducea până la poartă să-şi cumpere de doi bani cireşe, apoi se răzgândea, revenea în casă, punea cei doi gologani lângă alţii, zicând: „Încă doi bănuţi pentru băiatul meu!”

Casa Memorială Panait Istrati, Brăila

Casa Memorială „Panait Istrati”.

Panait Istrati, (10 august 1884 Brăila — 16 aprilie 1935, Bucureşti, cu numele la naştere Gherasim Istrati) a fost un scriitor român de limbă română şi franceză, fiu natural al spălătoresei Joiţa Istrate şi al unui contrabandist grec.

Din blogosfera.

Elisa.Pentru prima data

Theodora.Raport din umbra privind discriminarea maghiarilor din Romania – Pericol real sau furtuna intr-un pahar cu apa

Ioan Usca.Inocentul – XXIX

Daurel.Am primit de la…

Gina.câtă vreme fluturii trăiesc

6 Responses to Panait Istrati, scriitor român(10 august 1884 — 16 aprilie 1935)

  1. Pingback: Mutaţii | Caius

  2. daurel says:

    Am postat si voi mai posta despre Istrati; a fost cel mai curajos fost-comunist din Europa; asta l-a si terminat, cand au sarit pe el leprele franceze platiti de sovietici…

  3. octavpelin says:

    Gabi,ce fain o fost filmul CODIN,l-am vazut cand eram mic ,iar actorul principal era Silviu Platon,multumesc pentru aceasta postare,o zi faina!
    p.s.ai o dedicatie muzicala.

  4. Pingback: Întâlnire cu Zamolxis « Hai ca se poate!

  5. Eu nu-l prea cunosc, iar acum am citit mai multe despre el si sper sa-mi fac timp sa citesc si mai mult.

  6. Nu l-am vazut, nu-mi amintesc.Am citit acum cateva fragmente din scrierile lui si din Codin si vreau sa mai citesc.Nu stiu cand, as avea multe de citit.
    Multumesc pentru melodii.

Lasă un răspuns

