Ziua Culturii Naţionale.15 ianuarie, ziua de naştere a lui Mihai Eminescu

Din străinătate

de Mihai Eminescu

Când tot se-nveseleşte, când toţi aci se-ncântă,
Când toţi îşi au plăcerea şi zile fără nori,
Un suflet numai plânge, în doru-i se avântă
L-a patriei dulci plaiuri, la câmpii-i râzători.

Şi inima aceea, ce geme de durere,
Şi sufletul acela, ce cântă amorţit,
E inima mea tristă, ce n-are mângâiere,
E sufletu-mi, ce arde de dor nemărginit.

Aş vrea să văd acuma natala mea vâlcioară
Scăldată în cristalul pârăului de-argint,
Să văd ce eu atâta iubeam odinioară:
A codrului tenebră, poetic labirint;

Să mai salut o dată colibele din vale,
Dorminde cu un aer de pace, liniştiri,
Ce respirau în taină plăceri mai naturale,
Visări misterioase, poetice şoptiri.

Aş vrea să am o casă tăcută, mitutică,
În valea mea natală, ce undula în flori,
Să tot privesc la munte în sus cum se ridică,
Pierzându-şi a sa frunte în negură şi nori.

Să mai privesc o dată câmpia-nfloritoare,
Ce zilele-mi copile şi albe le-a ţesut,
Ce auzi odată copila-mi murmurare,
Ce jocurile-mi june, zburdarea mi-a văzut.

Melodica şoptire a râului, ce geme,
Concertul, ce-l întoană al păsărilor cor,
Cântarea în cadenţă a frunzelor, ce freme,
Născur-acolo-n mine şoptiri de-un gingaş dor.

Da! Da! Aş fi ferice de-aş fi încă o dată
În patria-mi iubită, în locul meu natal,
Să pot a binezice cu mintea-nflăcărată
Visările juniei, visări de-un ideal.

Chiar moartea, ce răspânde teroare-n omenire,
Prin vinele vibrânde gheţoasele-i fiori,
Acolo m-ar adoarme în dulce liniştire,
În visuri fericite m-ar duce către nori.

1866, 17/29 iulie

15 ianuarie, ziua de naştere a lui Mihai Eminescu este, începând cu 2011, Ziua Culturii Naţionale.

Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege prin care ziua de naştere a lui Mihai Eminescu a devenit zi a Culturii Naţionale, act normativ ce a întrunit 175 de voturi favorabile, unul împotrivă şi două abţineri.

Proiectul a fost iniţiat de 50 de deputaţi şi senatori PSD şi de liberalul Mircea Diaconu care a semnat şi el această iniţiativă. Iniţiatorii susţin că există precedente pentru această sărbătoare şi în alte ţări europene. Astfel, în Spania ziua culturii a fost fixată ziua morţii lui Miguel de Cervantes, iar în Portugalia ziua de naştere a lui Luis de Camoes. Mai mult, autorităţile din Moldova au hotărât deja ca ziua de naştere a lui Mihai Eminescu să devină Ziua Culturii Naţionale.

Prin această lege, posturile publice de radio şi televiziune sunt obligate să reflecte în mod adecvat evenimentul.

Iubită dulce, o, mă lasă…

Călin Hera.Starea lui Mihai Eminescu

Daurel.Cum (ne-)ar plãcea…

Ioan Usca.Deducţie

Caius.Tenebre-11

CELLA.vino somn, ori vino moarte, pentru mine e totuna… poezie sărăcie

Gina.cui nu-i place

Tavi.COTIDIANUL SOFIOT DUMA A TITRAT JOI:”BASESCU L-A FACUT PE PREMIERUL BORISOV “RAMA”!

Theodora.Ce jocuri face Adriana Saftoiu? SAU Cum sa faci rau propriul partid II

Ziarul toateBlogurile.ro

17 Responses to Ziua Culturii Naţionale.15 ianuarie, ziua de naştere a lui Mihai Eminescu

  1. Pingback: Ziua Culturii Naţionale.15 ianuarie, ziua de naştere a lui Mihai Eminescu - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Pingback: Tenebre – 11 | Caius

  3. incertitudini spune:

    Gabi,
    Este extraordinară știrea!
    p.s. mulțumesc pentru că mă amintești între prietenii tăi. Pentru astăzi, am un alt subiect.

  4. Paul Snaider spune:

    Auziţi? E foşnetul eternităţii

    In fiecare an, la 15 ianuarie, Poporul Roman sărbatoreşte ziua de naştere a Poetului Naţional, Mihai Eminescu.
    Intr-un timp fizic extrem de scurt-ceva mai mult de 10 ani-Eminescu ne-a lăsat o operă nemuritoare, în faţa căreia generaţii după generaţii se pleacă înfiorate şi emoţionate.
    Prin operele pe care le produc, geniile impun condiţia eternităţii, viaţa lor se substituie operei şi alcatuiesc secventa de aur a existenşei unei întregi naţiuni. Poezia lui Eminescu atinge proporţii cosmice iar destinul a făcut ca printr-o capodoperă, Luceafarul, poetul naţional să se mai cheme şi Luceafăul poeziei româneşti.
    O stralucire eternă, aşadar, un nume care a devenit simbol, o sărbatoare perpetuă prin care se rosteşte şi se traieste marea poezie. Auziţi ? ….. E foşnetul eternităţii.

    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT5_cQ-Ey0SxR6u-7Oy6FBkVLjOgvhJyTpVyLgcZPCjJiIsDa_q6w

    http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ-oyxiA-liKzPKUp_n6SlnEatA2xaIQk0DMlfE8f3IYQkEEAsO2g

  5. octavpelin spune:

    Gabi,am postat poezia MARELUI POET NATIONAL MIHAI EMINESCU-CE-TI DORESC EU DULCE ROMANIE!,o sambata linistita!

  6. Pingback: Controlul averilor, o noua arma a Puterii in lupta cu adversarii politici si cu oamenii de afaceri care nu sunt apropiati de PDL? « Hai ca se poate!

  7. daurel spune:

    o veste buna intr-un noian de spaime…

  8. CELLA spune:

    Doamne ajută

  9. Pingback: Briza marină « Ioan Usca

  10. Pingback: Tenebre – 12 | Caius

  11. Pingback: A avut vreodata Cristian Diaconescu cojones si daca da cand le-a pierdut? « Hai ca se poate!

  12. Pingback: Guvernanţii pregătesc românilor o nouă taxă, impozitul pe terenurile nelucrate

  13. Gina, iti multumesc si eu ca iti faci timp sa treci pe-aici si ca te bucuri de stirile frumoase pe care le aduc…uneori. 🙂

  14. Paul Snaider, iti multumesc.

  15. Tavi, am postat si eu aceeasi poezie ca tine.Pe celalalt blog.
    Cu totii vrem ca in Romania sa se traiasca normal, mai bine.

  16. mai rar, dar se intampla si lucruri bune si frumoase.trebuie doar saa le auzim, sa le aflam si sa le mediatizam.
    M-am saturat de mizerii.

  17. CELLA, cred ca poate fi un nou inceput.
    macar intro zi din an sa nu mai fie mediatizate porcariile si mizeriile atat din politica, cat si din societaatea in care vietuim.

Lasă un răspuns

