Ziua Irlandei, ziua Sfantului Patrick

De ziua Sfantului Patrick se bea bere verde, printre altele.Invitati de onoare la berile verzi, cu sau fara alcool sunt:Mirela Pete , Ioan Usca, cunoscut ca Vania, Theodora, Daurel, Gina, Tavi.

17 Martie nu numai ca este ziua nationala a Irlandei, dar Sf. Patrick si trifoiul inmanucheaza chiar identitatea Irlandeza. Traditia este veche de cateva secole, daca ne gandim la cele spuse de Jonathan Swift, preot Anglo-Irlandez si autor al celebrelor Calatorii ale lui Gulliver, care consemneaza intr-o scrisoare din 17 Martie, de la Londra:

De Sf. Patrick, Parlamentul din Westminster este inchis, iar Mall-ul (n.t. bulevardul care duce la Buckingham Palace) este atat de somptuos pavaozat, incat am fi crezut ca intregul glob este populat de Irlandezi.

Dar cel dintai cortegiu de sarbatorire al Sf. Patrick, a fost la Boston, in 1737, desi cel mai mare ramane cel de la New York, initiat in 1756 la birtul Thistle Tavern, ca sa devina, 250 de ani mai tarziu, parada populara de cea mai mare amploare din lume, la care au participat, ultima data, peste 150.000 oameni. De ziua Sf. Patrick multi straini vin la Dublin sa sarbatoreasca, in timp ce intregul guveren Irlanez, de la Presedinte pana la ultimul ministru, se disperseaza in cele patru colturi ale lumii ca sa reprezinte Irlanda la cel mai inalt nivel. In felul acesta substratul religios, pastrat si amplificat de traditia laica a devenit un simbol universal, in adevaratul sens al vietii lui Patrick: nascut in Albion, luat ostatec la 16 ani de catre druizii Irlandezi si dus sa pasca oile in Hibernia, scapand ca sa isi regaseasca lilbertatea in Galia, unde a devenit calugar la Auxerre. Sf. Germain i-a recunoscut harul, recomandandu-l papei care l-a uns episcop. In anul 433 Patrick s-a reintors sa crestineze Irlanda. Bisericile Irlandeze din primele secole ale crestinatatii pastreaza o simplitate de proportii, volum si mister al bisericilor noastre ortodoxe: catedralele lor gotice s-au ridicat mult mai tarziu, construite de Anglicani, caci inainte Irlandezii ca si Romanii nu au avut ragaz sa ridice biserici mari, din cauza vicisitudinilor istoriei si a dispersarii populatiei. Un simbol irlandez important cu care şi închei acest articol, este trifoiul (“Shamrock”) – respectiv trifoiul cu trei foi. Cifra trei are o semnificaţie aparte pentru celţi: trecut, prezent, viitor / cer, pământ, adâncuri / Sfânta Treime: Tatăl, Fiul şi Sf. Duh. În predicile sale Sf. Patrick a folosit trifoiul ca exemplificare a crucii şi Sfintei Treimi.

17 MARTIE – ZIUA SFANTULUI PATRICK

Muzica si dans potrivite acestui eveniment.

Lord of the dance

Celtic Woman -The Voice

Celtic Woman -The Sky And The Dawn And The Sun

20 Responses to Ziua Irlandei, ziua Sfantului Patrick

  1. gina incerta spune:

    Gabi, m-ai asezat intr-o lista in care predomina domnii!

    Verdele este culoarea mea preferata. Berea nu-mi place.
    In schimb, mi-as dori sa vad Irlanda. In paranteza fie spus, ca tot vorbeam la mine pe blog de temeri, dupa ce am calatorit, o noapte, cu feribotul din Pireu pana in Creta, nu cred ca m-as mai putea incumeta sa fac o asemenea ‘expeditie’ vreodata. Asa ca , a vedea Irlanda ramana o dorinta.

    O zi frumoasa iti doresc!

  2. Elisa spune:

    Gabi,
    dar de ce-i totul cu verde de ziua asta? Verzi erau sau sunt doar martienii…si mici hahaha!

  3. Gina, suntem trei printre acesti domni! 🙂
    o sarbatoare verde (verdele e si culoarea mea preferata) si cateva pinguri.
    Nu am facut niciodata calatorii cu feribotul,dar cred ca mi-ar fi frica si mie.In tinerete mi-ar fi placut.Am fost in Delta intro excursie si ne-am plimbat cu salupa si vaporasul.Nu mi-a fost frica deloc,din contra,mi-a placut mult!

  4. Elisa,ma bucur ca ti-ai facut timp sa treci pe aici!
    De ce e verde?E culoarea lor.Trebuie sa mai citesc legenda acestei zile si-ti voi spune exact. 🙂
    Cred ca trifoiul si semnificatia lui e raspunsul.Triifoiul cu trei foi.“Shamrock”. Cifra trei are o semnificaţie aparte pentru celţi: trecut, prezent, viitor / cer, pământ, adâncuri / Sfânta Treime: Tatăl, Fiul şi Sf. Duh.
    Mi-ai dat o idee si o voi pune in aplicare chiar acum. 🙂

  5. octavpelin spune:

    Gabi,geniala postarea cu ziua Irlandei,al carui steag este verde ,o zi minunata🙂

  6. Pingback: Mirozna văduvei vopsite – 14 « Ioan Usca

  7. valive spune:

    Am urmarit festivitatile de la Dublin live, prin cele multe webcamuri publice postate prin oras. A fost superb, desi a durat putin. Dand, petreceri ad-hoc, verde peste tot, un cer noros de statea a ploaie, un vant destul de puternic, dar lor nu le trebuie mult sa-si sarbatoreasca identitatea.

  8. Tavi,iti multumesc.Cred ca irlandezii au petrecut bine de ziua lor!

  9. Ti-am vizitat blogul si am vazut ca ai webcamurile de la Dublin. 🙂
    Nu m-am uitat,nu am prea stat pe net/blog.
    Cred ca romanii sunt printre singurele carora le lipseste sentimentul de iubire fata de ceilalti conationali,nu sunt uniti deloc si se dau mari patrioti cand se scrie cate-un adevar care nu le convine despre unul dintre noi.
    Nici nu stiu daca avem identitate.

  10. Simona spune:

    Abia astept parada de joi!!!

  11. Locuiesti in Irlanda?Atunci sper ca ne vei povesti si noua cum a fost si ne vei arata poze de acolo.🙂

  12. Pingback: Raţa – 1 « Ioan Usca

  13. Pingback: Inocentul – 28 | Caius

  14. daurel spune:

    Se pare ca il sarbatoresc si alte popoare; fiica-mea mea mi-a spus ca olandezii au inceput de sambata…

  15. incertitudini spune:

    Gabi,
    Trebuie să recunosc că n-am băut bere verde niciodată.La tine am venit târziu, mai este un strop și pentru mine/
    Dacă nu, poate mâine .
    Sau la anul!
    Petrecere frumoasă!

  16. Pingback: Cateva preziceri ale Babei Vanga « Hai ca se poate!

  17. Si in Romania se sarbatoreste din cate am auzit.
    Cred ca irlandezii, celtii, traditiile, cultura lor sunt fascinante.

  18. Gina, acest articol e repostat, insa berea verde e proaspata! 🙂
    Nici eu n-am baut si nici nu mi-e pofta, insa imi place culoarea ei.
    Un weekend fumos!

Lasă un răspuns

