In 14 iulie 1582 a apărut „Palia de la Orăştie”

Palia de la Orăştie

In 14 iulie 1582 a apărut „Palia de la Orăştie” – prima traducere românească a vechilor cărţi biblice „Geneza” şi „Exodul”, tipărită la Orăştie de meşterul-tipograf Şerban, fiul diaconului Coresi, şi diaconul Marian. Este un preţios document lingvistic mai ales datorită încercărilor de unificare a limbii prin evitarea regionalismelor.

Traducerea, chiar parţială a Bibliei, demonstra posibilităţile de expresie ale limbii române şi capacitatea ei de a fi limbă de cultură.În prefaţă se arată că traducerea Paliei se datorează episcopului Mihai Tordaşi, care a colaborat cu patru cărturari din Banat şi Hunedoara: Ştefan Herce, „propoveduitorul evangheliei” în Caransebeş, Efrem Zacan, „dascalul de dăscălie” în aceeaşi localitate, Moisi Peştişel, „propoveduitorul evangheliei” în Lugoj, şi Achirie, protopopul comitatului Hunedoarei. Aceştia ar fi tălmăcit o porţiune mai mare a Vechiului Testament, din care nu s-au păstrat decât primele două cărţi. Cheltuielile de tipărire au fost suportate de către nobilul ungur Geszti Ferenc din Deva. Cartea a fost tipărită de fiul lui Coresi, Şerban, „meşterul mare a tiparelor”, împreună cu Marien Diacul, care folosesc pentru prima oară numele nostru etnic de „români”, şi nu „rumâni”: „dându în mâna noastră ceaste cărţi, cetind şi ne plăcură şi le-am scris voo, fraţilor români, şi le cetiţi”.

Din blogosfera.

Theodora.Varujan Vosganian trage un semnal de alarma

Theodora.Romania azi 14 iulie 2010

Ioan Usca.Inocentul – III

Daurel.Belea la pachet

Elisa.Stare de spirit(2)

Gina.fara vorbe

Tavi.CANAL FRANCE24: TRAIAN BASESCU VEDE PRESA CA O AMENINTARE,IAR JURNALISTII SE TEM SA NU LE FIE AFECTATA LIBERTATEA DE EXPRIMARE!!!

Nataşa.Pe tablou

9 Responses to In 14 iulie 1582 a apărut „Palia de la Orăştie”

  1. Pingback: A mai cazut o stea: fata cu parul de foc, Madalina Manole « Societate

  2. Pingback: Pe tablou « Nataşa

  3. Un subiect ca acesta, dragă Gabi, am avut pe bilet, la examenul de admitere in facultate.Cu niște ani in urmă…

  4. Pingback: Inocentul – IV « Ioan Usca

  5. Pingback: Stare de spirit(2) « Elisa-gradina mea de vis

  6. Pingback: Şoc si groaza-Comisarii Garzii Financiare iau spaga? « Hai ca se poate!

  7. octavpelin says:

    Gabi,geniala postarea,o zi faina !
    p.s.ai o dedicatie muzicala.

  8. Gina, imi amintesc cand am invatat la scoala despre palia de la Orastie, dar am uitat.Acum mi-am reamintit.

  9. Multumesc, Tavi.
    Te-am vizitat acum cateva minute.
    Nu prea am timp de blog in aceasta perioada.

Lasă un comentariu